77538450-1 تلفن

نساجی ترنج    (نفیس بافت )

                         سهامی خاص

روش های شستشو

لاندری در هتلها از قسمتهای هزینه ای هتل بحساب می آید و بدلیل درآمد بسیار ناچیزی که دارد کمتر توجهی به آن میشود اما در عین حال لاندری از قستهای کلیدی هر هتل است که اگر بتوان از آن به درستی استفاده کرد و محل قرار گرفتن آن در هتل جای مناسبی باشد میتواند بیشترین جذب مشتری را به همراه داشته باشد و آن بدلیل نظافت و بهداشت ملحفه ها ، حوله های حمام و دست و صورت ، لچکی های و رومیزیهای رستوران ، لباسها و یونیفرم های کارکنان و .... میباشد که موجب رضایتمندی و آسایش مسافر میشود که همه و همه در پس عملکرد درست و صحیح این قسمت میباشد اما باید توجه داشت که کارکنان لاندری میبایست اطلاعات کافی دررابطه با شستشو و اتوی انواع پارچه ها را داشته باشند زیرا عدم توجه به این مسئله مهم ممکن است زیانهای جبران ناپذیری را به هتل برساند

برای مثال فکر کنید مسافری دارید که قرار است صبح یک روز جلسه مهمی را با اشخاصی در شهر شما داشته باشد شب قبل از جلسه کت و شلوار خودرا برای شستشو و اتو به قسمت لاندری هتل شما میدهد اما پرسنل شاغل شما در قسمت لاندری به دلیل عدم داشتن اطلاعات کلیدی در رابطه با مواد شوینده مصرفی برای انواع پارچه ها موجب ازبین رفتن کت و شلوار آن مسافر میشوند حتی تصور این مسئله نیز بسیار سخت است زیرا حتی اگر بتوانید برای میهمان کت و شلواری همانند آن (حتی بدون تفاوت) تهیه کنید بازهم نمیتوانید خاطره بد و استرس هایی راکه به مسافر وارد کرده اید را از ذهن او پاک کنید تازه این بهترین حالت ممکن است.

در زیر مطالبی را در رابطه با شناخت انواع شوینده ها ، پارچه ها و نحوه اتوی آنها و شرایط نگهداری آنها را آورده ام . این مطالب از سایت پاکسان برداشت شده است و به نظرم آمد که دانستن آنها برای شخصی که در قسمت لاندری هتل شاغل است مفید باشد:

چگونه میتوان لکه های لباس را ازبین برد؟

روش صحیح شستشو و لکه بری

هیچ اهمیتی نداردكه لكه ها چه هستند، عمل سریع می تواند لباسهای شما را از كثیفی دائمی حفظ كند.البته بجز پارچه های ظریف مثلا ابریشم وهمینطورچرم، راه حل، پاك كردن لكه اضافی و سپس شستن معمولی آن است. وقتی دچار دردسری در لباس خود می شوید شكست نخورید هیچ جای نگرانی نیست چاره آن در زیر آمده است ، حتی در مورد لكه های اساسی !

دستورات عمومی

بهترین روش جهت مواردیكه لكه بری بایستی بدون شستشو صورت گیرد یا برداشتن لكه مشكل است و یا سطح بزرگ است، استفاده از خشك شویی های مجهز است. نوع پارچه و نوع لكه بایستی مشخص گردد. اگر می خواهید شخصاً جهت لكه بری اقدام نمایید باید بتوانید این كار را قبل از شستشوی پارچه انجام دهید. بخاطر داشته باشید لكه های تازه راحتر از لكه های قدیمی پاك می شوند و همچنین بعد از شستشو و خشك نمودن با خشك كن و یا اتوكشی، لكه بری مشكل تر می شود( بخصوص وجود لكه های چربی در پارچه های سنتزی و یا تركیبی ). به بر چسب لباس و توصیه تولید كننده جهت دمای شستشوی آب ، استفاده از بلیچ و روش های خشك نمودن توجه نمائید.

سایر پیشنهادات:

بهتراست محصول لكه بر را بر روی قسمت ناپیدای لباس جهت مشاهده تغییر رنگ و آسیب رساندن احتمالی به پارچه کنترل كنید .

لكه های مایع را فوراً با مواد جاذب خشك كنید و به آرامی بقیه لكه ها را از سطح پارچه بزدائید.

با قسمت پشت پارچه جهت زدودن لكه كار كنید و لكه را به سمت خارج فشار دهید نه داخل.

برای لكه های نامعلوم از آب داغ استفاده نكنید.

پارچه را زیاد نسابید سایش ممكن است باعث شكستن فیبر ،آسیب و در نهایت از بین رفتن رنگ پارچه و پراكندگی لكه گردد.

قبل از شستشو با شوینده، لكه بر را خارج كنید تا از واكنشهای شیمیایی ناخواسته جلوگیری شود.

در صورتیكه حلالهای تمیز كننده خشك (مخصوص خشکشویی ) بطور كامل با آبشكی خارج نمی گردد اجازه دهید تا قبل ازشستشو با 

شوینده تبخیر شود یا اینكه پارچه را در یك خشك كن قرار دهید.

هر گز مواد لكه بر مختلف بخصوص بلیچ كلردار و محلول آمونیاك و سركه را با هم مخلوط نكنید .

پارچه های از جنس جیر و چرم و خز را به خشكشویی بسپارید.

بدانید كه زدودن بعضی لكه ها بسیار مشكل و حتی غیر ممكن است لذا آمادگی پذیرش شكست را داشته باشید.

حتمادریک محیط با تهویه خوب كار كنید .هر گز ظرف حلال تمیز كننده خشك (مخصوص خشکشویی )را باز نگذارید.بخاطرداشته باشید بعضی 

از مواد حلال تمیز كننده خشك می تواند بی نهایت مضر باشد.

تكنیك های های لكه بری:

برای لكه بری موفق بایستی از مواد مناسب و روش درست استفاده كنید.

Sponging: لكه را برروی یك سطح جاذب مانند كاغذ سفید توالت یا لباس سفید از جنس تنظیف قرار دهید. از لكه بر مناسب استفاده كنید. مطمئن شوید كه از سطح زیر لكه كار می كنید تا از نفوذ آن به داخل پارچه جلوگیری شود. كاغذ توالت را در هر بار استفاده جابجا كنید و بچرخانید تا از نشست مجدد لكه برروی پارچه جلوگیری شود. تمیز كردن لكه محلول سفید کننده یا بلیچ كلردار لكه بری لکه های گریسی

استفاده از قاشق : شما می توانید از قاشق از جنس Stainless Steel جهت شل نمودن لكه از پارچه های محكم و ضخیم استفاده كنید( ولی نه برای پارچه های ظریف). لكه را مستقیماً روی سطح كار بدون مواد جاذب قرار دهید. لكه بر را اضافه كنید و توسط قاشق و با ضربه های سبك و ملایم ( جهت جلوگیری از آسیب رساندن به پارچه ) لكه را جدا كنید.

Tamping: برای پارچه های ضخیم و محكم ، با یك برس تمیز و زبر لكه را جدا كنید.دراین روش از مواد جاذب استفاده ننمایید. طوری از برس استفاده كنید كه انگار می خواهید میخ را با چكش بكوبید . برس را 2-3 اینچ بالاتر گرفته و عمودی فرود آورید. فشار زیادی استفاده نكنید. ولی كوبیدن زیادی حتی برای پارچه های محكم به آنها آسب می رساند . هر گز برای پارچه های ظریف ازاین روش استفاده نكنید.

Rinsing : این مهم است كه پارچه ها آبكشی شوند تا لكه های جدا شده از سطح پارچه و همچنین لكه برهای شیمیایی ازآن خارج گردند. بعد از این عمل سطح لكه دار شده پارچه را حداقل دوبار در آب ولرم آبكشی نمائید.

Pre-treating : برای لكه های حجیم و سنگین بایدقبل ازانجام لکه بری اصلاح اولیه صورت پذیرد.این عمل بوسیله تماس پاك كننده مایع و یا گرانول محلول شده(محلول پودردرآب) در سطح لكه قبل از شستشوی كلی انجام می پذیردو یااینکه بوسیله اسپری نمودن لكه برهای تجاری ، این لكه ها مستقیما از بین می روند . در هر حال اگر مطمئن نیستید كه لكه در حین شستشو از بین رفته است می توانیدپارچه را در هوای آزاد خشك نمائید تا از ثابت شدن لكه در گرمای خشك كن جلوگیری شود.

چندتوصیه کلی : جهت از بین بردن لكه های گریسی از روش Spongingبا مواد لكه بر، پاك كننده های مخصوص خشكشویی یا پیش شستشوکننده های چرك استفاده نمائید، سپس لباس راشسته و خشك كنید.

جهت لکه های غیر گریسی از روش Sponging با آب سرد استفاده کنید، اگر لكه باقی ماندلباس را در آب سرد به مدت 30 دقیقه بخیسانیدوبعد با صابون و یا شوینده دیگر بشوئید و در هواخشك كنید .برای لكه های تركیبی مانند سس گوشت و قهوه و خامه كه شامل مواد گریسی و غیر گریسی است ابتدا روش لكه بری گریسی و سپس لكه بری غیر گریسی انجام دهید.

جهت پاك نمودن لكه های نامشخص از روی پارچه این مراحل را طی كنید تا زمانیكه لكه ناپدید شود:

فراموش نکنید قبل از استفاده از هر نوع شوینده یا پاك كننده آن را از نظرایجاد تغییر رنگ کنترل كنید.

ناحیه لكه دار شده را با روش Sponging و حلال پاك كننده مخصوص خشك شویی جهت حذف هر گونه لكه روغنی پاك نمائیدو سپس در هوا خشك كنید.

از شوینده های بدون آب استفاده كنید و محل رابطور ملایم مالش دهید. تامل كنید و این کاررا دوباره تكرار كنید.درپایان با آب خوب آبكشی نمائید. دترجنت لكه آشامیدنی های الكلی لكه آسفالت و قیر

لكه را در آب سرد به مدت حداقل نیم ساعت بخیسانید.

1 قاشق غذا خوری محلول پاك كننده را در 2/1 فنجان آب ریخته ، چند قطره سركه به آن اضافه کنید و سپس كاملاً آبكشی نمائید.

این کاررا با محلول پاك كننده و چند قطره محلول آمونیاك تکراروسپس آبكشی نمائید.

محل را با روش Sponging با الكل پاك نموده و در هوا خشك كنید.

شوینده از نوع مایع یا گرانول را در ناحیه لكه دار شده مالش دهید و اجازه دهید حداقل به مدت نیم ساعت بماند و سپس آبكشی نمائید.

پارچه را در یك محلول پیش شستشوی آنزیم دار قرار دهید،برای تعیین زمان باقی ماندن در آن به دستورات روی جعبه توجه نمائید.

در صورت امكان از بلیچ استفاده كنید( به برچسب راهنما توجه داشته باشید) و در خاتمه لباس را در هوا خشك كنید.

بعنوان آخرین راه حل: از رنگبر استفاده كنید. البته در صورتی كه لباس یا پارچه مورد نظر گران باشد عاقلانه تر است كه آن را جهت لكه بری  صحیح به خشك شویی بسپارید!

لكه خون لكه موم شمع لكه سس گوجه فرنگی لكه آدامس لكه شكلات

احتیاطات مهم:

وقتی كه از مواد پاك كننده خطرناک مانند بلیچ كلردار ، Rubbing Alcohol ، آمونیاك ، آمیل استات و حلال پاك كننده خشك (مخصوص خشکشویی)استفاده می شود.

احتیاطات زیر بایستی صورت پذیرد:

كلیه اطلاعات روی لیبل را مطالعه كنید.

هر گز بخارات حلال را تنفس نكنید.

درمحیط با تهویه مناسب كار كنید.

برای اولین بار مقدار كمی از پاك كننده را به کارببرید. 

هرگز شوینده های مختلف را با هم مخلوط نكنید. 

در موارد زیر از بلیچ كلردار استفاده نكنید:

درتركیب با محلول آمونیاك

در پارچه هائی از جنس ابریشم و پشم

در پارچه هائی با این عنوان روی لیبل :fire-retardant, crease-resistant

پارچه های اورتان و یا فوم پلی اورتان

اگر روی لیبل نوشته بود”Do Not Bleach”

درهنگامی كه از حلالهای های پاك كننده سمی استفاده می كنید نکات زیررادرنظر بگیرید:

اگر حلال روی پوست شما ریخت بلافاصله آن رابا كاغذ توالت جمع آوری و پوست را فوراً بشویید.

اگر فقط بر روی لباس شما ریخت ابتدا لباس را عوض كنید و سپس به بیرون انتقال دهید تا بوی آن كاملاً خارج شود. 

در هنگام استفاده از حلال های پاك كننده آتشگیر مانند آمیل استات و پاك كننده های مخصوص خشکشویی به این نکات توجه داشته باشید:

لباس را قبل از قرار دادن در ماشین لباسشویی با آب آبكشی نمایید.

قبل از ریختن لباس در خشك كن از شسته شدن كامل آن مطمئن شوید.

هرگز در محیط نزدیك شعله كار نكنید.

درمجاورت وسایل الكتریكی مانند یخچال ، فن و یا جاروبرقی هرگز كار نكنید زیرا خطر ایجاد جرقه وجود دارد.

درهنگام کار سیگار نكشید.

محصولات لكه بر و ملزومات آن

مواد جاذب:

ممكن است جهت تمیز كردن از مواد جاذب نظیر كتان جاذب، كاغذ سفید توالت و لباس ها ی سفید نرم جهت تكنیك sponging استفاده شود ولی بایستی مطمئن بود كه لكه بر مورد نظر به آن ها آسیب نمی رساند.

Rubbing alcohol و الكل تقلیبی و ایزوپروپیل:

این مواد می تواند بعضی لكه ها را از بین ببرد. از غلظت 90-70% آن استفاده نمایید كه رنگ و اسانس نداشته باشد.

به هنگام كار با استات، آن را با دو قسمت آب و یك قسمت الكل رقیق نمایید.این محلول را بر روی ابریشم به کارنبرید.

قبل از استفاده حتماً آزمایش کنید كه این ماده رنگ پارچه را تغییر می دهد یا نه.

محلول آمونیاك:(بدون رنگ و اسانس قابل دسترس در سوپر ماركت ها و دراگ استورها)

ممكن است بعضی رنگ ها را تغییر دهد. درصورت تغییر رنگ سطح را با آب بشویید و چند قطره سركه سفید برروی محل بریزید و با آب مجدداً بشویید. این كار بعضی اوقات رنگ اولیه را مجدداً احیا می كند. برای استفاده درپارچه های ابریشم و پشم آنرا با نسبت مساوی آب رقیق نمایید.

توجه: محلول آمونیاك سمی است . بخارات آن را تنفس نكنید. در صورت تماس ممكن است سبب تحریك و سوختگی در چشم و پوست شود.

Amyl acetate(banana oil):

در بعضی دراگ استورها به فروش می رسد. این یك حلال قوی برای پلاستیك است لذا هرگز اجازه ندهید این ماده در تماس با پلاستیك قرار گیرد. در صورت نیافتن آن می توان پاك كننده لاك ناخن غیر روغنی رابه جای آن استفاده نمود. هرگزاز پاك كننده لاك ناخن جهت پارچه هائی از جنس استات، تری استات یا modacrylic استفاده نكنید. درصورتی كه در مورد جنس پارچه شك دارید ابتداآن را تست نمایید.

روش تست: بوسیله قطره چكان چند قطره از پاك كننده لاك ناخن ( استن )را به یك قسمت ناپیدا از پارچه مانند درز لباس بریزید. اگر پارچه از جنس استات یا تری استات باشد هنگامی كه پاك كننده تبخیر گردد پارچه چسبناك و سپس بطور دائمیً سفت خواهد شد.

توجه: آمیل استات و پاك كننده لاك ناخن سمی و آتش گیر هستند. بخارات آنها را تنفس نكنید واز تماس آن با پوست اجتناب كنید.

بلیچ های كلردارو اكسیژن دار یا پراكسید هیدروژن:

محلول سفید کننده یا بلیچ كلردار كه با نام هیپو كلریت روی لیبل مشخص می گردد مؤثرتر از بلیچ اكسیژن دار است اما ممكن است به الیاف و رنگ پارچه آسیب برساند لذا نباید برای الیاف ابریشم و پشم و یا روی پارچه های flame-retardant یا resin-finished استفاده شود.

بلیچ های كلردار همچنین به پارچه هائی از جنس اورتان و فوم پلی اورتان و flame-retardant آسیب می رساند.

بلیچ كلردار می تواند با زنگ آهن موجود درآب سخت واكنش دهد و پارچه را صورتی رنگ نماید.پس بهتراست با اضافه كردن 1 قاشق غذاخوری بلیچ كلردار به 1 فنجان آب داغ،آن را تست كنید.

اگر آب به رنگ قرمز و یا قهوه ای درآمد دارای آهن اضافی است و بایستی فقط بلیچ اكسیژن دار را استفاده نمود.

برای این كه بدانیم می توان از بلیچ (سفید کننده )کلرینه استفاده نمود یا نه بایستس لیبل روی لباس را حتماً مطالعه کنیم. اگر در مورد كمرنگ شدن پارچه شك دارید آن را برای دوام رنگ تست كنید. قبل از استفاده با تركیب 1 قاشق غذاخوری بلیچ و4/1فنجان آب آن را برروی قسمت ناپیدای لباس بریزید، بعد از 3 دقیقه آبكشی نمایید. اگر رنگ تغییركرد بلیچ کلردار را استفاده نكنیددر این صورت از بلیچ اكسیژن درا كه برای بیشتر لباس ها قابل استفاده است و با عنوان پربورات روی لیبل و یا all-fabric مشخص گردیده است استفاده نمائید. از 2-1 قاشق غذاخوری از محصول و 2 فنجان آب برای تست بلیچ اكسیژن دار استفاده كنید. اگر رنگ تغییر كرد از بلیچ اكسیژن دارهم استفاده نكنید.

شما می توانیداز محلول 3% هیدروژن پراكسید كه تحت عنوان ضدعفونی كننده ملایم به فروش می رسد هم استفاده كنیداما از محلول قوی تر آن كه برای بی رنگ نمودن مو مورد مصرف قرار می گیرد استفاده نكنید. هیدروژن پراكسید برای تمام الیاف مناسب است اما تست تغییر رنگ پارچه بایستی حتما صورت پذیرد.

توجه: بلیچ كلردارسمی است و ممكن است به هنگام تماس با پوست و چشم سبب سوزش یا تحریك شود. آن را با محلول آمونیاك مخلوط نكنید. بخارات حاصله ممكن است سبب آسیب جدی و یا مرگ شود. به لیبل لباس هم توجه داشته باشید.

مواد شوینده: به فرم های مایع و پودر در دسترس است. مایعات شوینده معمولا غلظت بیشتری نسبت به پودرهای شوینده دارند و برای لكه بری مناسبتر و مؤثرتر از پودر هستند. برای از بین بردن لكه با مایع شوینده مقدار كمی از آن را بطور مستقیم روی لكه مالیده و به تندی و چابكی با دست مالش دهید و سپس در ماشین لباسشویی قرار دهید.

جهت استفاده از پودر شوینده مقدرا كمی از آن را با مقدرا كافی از آب مخلوط كنید.

حلال های پاك كننده خشك شویی: تحت عنوان spot and stain removers و تحت برندهای با نام های مختلف به فروش می رسد. آن ها حلال های مؤثر لکه های گریسی هستند ولی برای مصرف كننده مضر می باشند مانند نفت خام و نفت خام تقطیر شده و پركلرواتیلن و تری كلرواتان.به خاطر داشته باشیداز موادی كه تحت عنوان fire proof هستند درصورت امكان استفاده كنید.

توجه: حلال های پاك كننده خشك خطرناك هستند. بیشتر آن ها آتش گیرند و همه آن ها سمی هستند لذا بخارات آن ها تنفس نكنید واز تماس با پوست جلوگیری كنید.

پیش شستشوی آنزیم دار: برای پاك نمودن اكثر لكه ها و بیش از همه روی لكه های پروتئینی مانند تخم مرغ و شیر مؤثر است. آن ها بیشتر ین تأثیر را در آب گرم و داغ دارند.

لباس هابایستی به مدت 30-15 دقیقه خیسانده شوند. جهت حفظ قدرت و پایداری پیش شستشو آن را تا وقتی كه می خواهید از آن استفاده كنید با آب مخلوط نكنید و همچنین آن ها را با بلیچ كلردار مخلوط نیامیزید. برای میزان مصرف به لیبل توجه داشته باشید.

پیش شستشوهای لكه بر: شامل حلال های شیمیایی خشك یا شوینده های است كه به اشكال مایع با... قابل دسترسند. برای لكه های چربی و پارچه های سنتزی مثل نایلون و پلی استر مؤثر هستندو جهت استفاده مستقیم بر روی پارچه درحالت خشك بكار می رود.

پاك كننده دستی بی آب: مخصوصاً برای لكه های گریسی مؤثرند. آن ها بیشتر جهت پاك كردن چربی دست بكار می روند اما برای اكثر پارچه ها (البته بعداز تست) ایمن هستند. این پاك كننده ها بصورت لوسیون های كرمی در تیوپ های كوچك به فروش می رسد و بطور عمده دارای نفت خام تقطیر شده هستند.

سركه سفید: برای استفاده در اكثر پارچه ها مناسب است. اما ممكن است رنگ بعضی پارچه ها را تغییر دهد. اگر رنگ بعد از استفاده تغییر نمود با آب آبكشی نماید تا سركه خارج شود و چند قطره آمونیاك به منطقه لكه بریزیدو با آب بشویید. این عمل بعضی مواقع رنگ اصلی پارجه را احیا می كند.

هرگز از سركه رنگی برای از بین بردن لكه استفاده نكنید.

تمام این مواد را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

راهنمای لكه بری

روش شماره 1: محل لكه رادر آب سرد بخیسانید. از شوینده استفاده كنید سپس شسته و خشك نمائید.

روش شماره 2: لكه را در محلولی از حدود یك لیتر آب گرم، 2/1 فنجان دترجنت (پودر یا مایع شوینده) و 1 قاشق غذاخوری سركه سفید به مدت 15 دقیقه بخیسانید و با آب آبكشی نمایید. درصورت باقی ماندن لكه، با sponging بوسیله الكل پاك كنید و آبكشی نمایید. درصورت مجاز بودن مصرف ، سفید کننده كلردار اضافه نموده ، شسته و خشك كنید.

روش شماره 3: لکه را درمحلولی از حدود یك لیتر آب گرم ،2/1 فنجان دترجنت و 1 قاشق غذاخوری سركه سفید به مدت 15 دقیقه بخیسانید. با آب آبكشی نمایید و در هوای آزاد خشك كنید. درصورت باقی ماندن لكه ، با sponging توسط حلال پاك كننده خشك شویی یا شوینده دستی بدون آب پاك كنید و آبكشی نمایید. درصورت مجاز بودن مصرف، سفید کننده كلردرا اضافه نموده و با آب داغ شسته و خشك كنید.

روش شماره 4: با sponging بوسیله حلال پاك كننده خشك شویی یا شوینده دستی بدون آب پاك كنید و آبكشی نمایید. دترجنت بكاربرید. شسته و خشك كنید.

روش شماره 5: با sponging توسط حلال پاك كننده خشك شویی یا شوینده دستی بدون آب پاك كنید و آبكشی نمایید. دترجنت بكار برید. درصورت مجازبودن مصرف، سفید کننده كلردار اضافه نموده و با آب داغ شسته و خشك كنید.

روش شماره 6 :از پیش شستشوی لكه بر استفاده نموده و شسته و خشك نمایید.

روش شماره 7: از پیش شستشوی لكه بر استفاده نموده و شسته و خشك نمایید. درصورت مجازبودن مصرف، شوینده بلیچ كلردار اضافه نموده و با آب داغ شسته و خشك كنید.

روش شماره 8: در آب گرم با پیش شستشوی آنزیم دار برای 30-15 دقیقه بخیسانید سپس شسته و خشك نمایید.

آشامیدنی های الكلی: روش شماره 2.

آسفالت و قیر: لكه های قابل جداشدن را با چاقوی كند از پارچه جدا نماییدوبعد روش شماره 5.

خون: در آب سرد به مدت 30-15 دقیقه بخیسانید. از آمونیاك استفاده كنید و آبكشی نمائید،آنگاه روش شماره 8.از دترجنت جهت محو اثر لكه استفاده نموده و درصورت باقی ماندن لكه،پارچه را به مدت 15 دقیقه در بلیچ اكسیژن دار یا محلول پراكسیدهیدروژن بخیسانید. شسته و خشك كنید.

موم شمع: موم را از سطح پارچه با چاقوی كند جدا كنید. لكه را مابین دستمال كاغذی و اتوی آهنی داغ قرار دهید تا موم پاك شود، سپس روش شماره 5 رابه کار بگیرید.

سس گوجه فرنگی:لكه های قابل جداشدن راباچاقوی كندازپارچه جداكنیدآنگاه روشهای شماره 5یا7یا8.

آدامس: با یخ آن را بمالید. اضافی را جدا كنید.آنگاه روش شماره 4یا6.

شكلات: روشهای شماره 5یا 7 یا 8.

قهوه و چای: روشهای شماره 2یا8. قهوه با خامه روشهای شماره 3یا7یا8 .

مواد آرایشی:. روشهای شماره 4یا6.

مداد رنگی مومی: اضافی را با چاقوی كند پاك كنید. روشهای شماره 5یا7.

خامه، شیر و بستنی: روشهای شماره 6یا8 . درصورت باقی ماندن لكه روش شماره 4.

دئودورانت و ضد عرق: روش شماره 1. برای احیای رنگ در لكه های جدید از آمونیاك و برای احیای رنگ در لكه های قدیمی از سركه استفاده كنید.

نرم كننده: رنگ آبی-خاكستری و لكه های با ظاهر گریسی می تواند از رقیق نكردن نرم كننده و استفاده مستقیم آن ها برروی لباس ایجاد شود. جهت از بین بردن، آن را با صابون بسابید و شسته و اتو كنید و سپس خشك كنید.

لاك ناخن: با sponging توسط آمیل استات پاك كنید( بجز پارچه های از جنس استات یا تری استات)سپس روش شماره 1.

میوه ها: با آب روان سرد بشویید.آنگاه روش شماره 1.درصورت باقی ماندن لكه روش شماره 8.

علف: با sponging با حلال شیمیایی خشك و یا شوینده های دستی بدون آب پاك كنید. سپس روش شماره 2.

سس گوشت: روشهای شماره 4یا6یا8 .

كره، روغن وچربی: روشهای شماره 4یا6.

ید، : mercurochrome, methrolate با آب روان سرد بشویید. لکه رادر محلول حدود یك لیتر آب گرم ، 2/1 فنجان دترجنت و یك قاشق غذاخوری محلول آمونیاك به مدت 30 دقیقه بخیسانید سپس بشویید و خشك كنید.

مایونز و سالاد: روشهای شماره 4یا6.

كپك: آن ها را دور بریزید. از دترجنت استفاده نموده سپس آبكشی و خشك كنید. درصورت باقی ماندن لكه به مدت 15-10 دقیقه در محلول 4/1 فنجان بلیچ كلردار و 4/3 فنجان آب بخیسانید. درصورت مجازبودن از بلیچ اكسیژن دار استفاده كنید.

گل: بعد از خشك شدن اضافی آن را جدا كنید روشهای شماره 2یا8.

خردل: اضافی آن را با چاقوی كند جداكنید. با sponging توسط حلال پاك كننده خشك شویی پاك كنید. با soponging بوسیله دترجنت و آمونیاك پاك كنید. درصورت باقی ماندن لكه، بلیچ اكسیژن دار بكار برید. شسته و سپس خشك نمائید.

رنگ با پایه روغنی: قبل از خشك شدن رنگ آن را جدا كنید. در صورتی كه امكان برداشت سریع آن وجود ندارد روی آن پلاستیك بگذارید یا یك پوششی كه از تماس آن با هوا جلوگیری کند تا خشك نشود. درصورتی كه حلال خاصی برای آن توصیه می شود مثلاً تینر ، لكه با همان پاك شود روش شماره 2.

رنگ با پایه آبی : قبل از خشك شدن رنگ آن جدا كنید چون در صورت خشك شدن جداكردن آن مشكل است.

با sponging توسط حلال تمیز كننده خشك شویی و یا پاك كننده دستی بدون آب تمیز كنید .سپس روش شماره 1.درصورت مجاز بودن از سفیدکننده كلردار استفاده كنید.

عطر: روشهای شماره1 یا2.

عرق: روشهای شماره 1 یا8 ، در صورتی كه بوی آن باقی بود با صابون دئودورانت و شوینده شستشو دهید یا به مدت یك شبانه روز در محلولی از 4 قاشق غذاخوری نمك در یك لیتر آب گرم بخیسانید.سپس آبكشی و مجدداً بشویید.رنگ ممكنست توسط آمونیاك برای لكه های جدید و سركه برای لكه های قدیمی احیا گردد.

واكس كفش: اضافی لكه را با چاقوی كند بردارید. در صورت باقی ماندن لكه، با Sponging توسط rubbing alcohol پاك كنید.سپس با دترجنت شسته و خشك كنید.

لكه های سر آستین و یقه: روش شماره 6. سپس دترجنت جهت پاك نمودن چرك بكار ببرید و بشوئید و خشك كنید.

ادرار: روش شماره 1، در صورت تغییر رنگ برای احیای رنگ در لكه های جدید از Sponging با آمونیاك و برای احیای رنگ در لكه های قدیمی از Sponging با سركه استفاده كنید. در صورت باقی ماندن لكه روش شماره 8 رابکار ببرید.

تخم مرغ: روش شماره 8، در صورت باقی ماندن لكه روشهای شماره 4یا7.

فوت و فن خشك كردن

مراحل:

حالا كه شما لكه های مشكوك را تمیز كردید، روش صحیح خشك كردن لباسهای لكه داررا نیز فرابگیرید. این روشها اثر مشابهی برروی 

بیشتر لباسهای شسته شده (بدون لكه ) دارند.

لباسهای خیس را برای زنگ زدگی كنترل كنید تا از تثبیت لكه برروی پارچه بوسیلة حرارت خشك كن جلوگیری شود.

برای جلوگیری از گسستگی و شل شدن تارها، پارچه های كرك و پرزدار ( ژاكت های كركی ، پارچه های پشمی و حوله ها) را از كركی های دیگر ( كش بافتها ، مخملی ها و پارچه های تركیبی ) جدا كنید.

برای جلوگیری از خراب شدن پارچه ها با اصطكاك ، جنسهای مشابه ( مانند حوله ها و كتان ها ) را با هم خشك كنید و لباس زیر ها را 

جداگانه خشك نمائید.

برای جلوگیری از چروك شدن و برای كوتاه تر كردن زمان خشك شدن ،لباسها را قبل از انداختن در خشك كن ، تكان دهید. 

برای جلوگیری از پاره شدن پارچه و گیركردن آن در موانع ، زیپها، كمرها و قلابها را ببندید.

برای كاهش صدمات پارچه ، جیبها را از كاغذ، پول و دستمال خالی كنید.

برای نرمی لباس ها از نرم كننده لباس استفاده كنید.

برای جلوگیری از فرسوده شدن و پارگی لباسها ، كرك و پرز را از ماشین پاك كنید. 

نكات كلی:

به شستشو با آب سرد پایبند باشید. بسیاری از پارچه ها به آب گرم و داغ واكنش نشان می دهند .البته آنزیم ها در شوینده شما در دماهای بالاتر فعالند و در تمیز تر شدن لباسها نتیجه بخش هستند

لكه قهوه و چای لكه مواد آرایشی لكه مداد رنگی مومی لكه خامه، شیر و بستنی لكه دئودورانت و ضد عرق نرم كننده لكه لاك ناخن لكه میوه

Image: 

آدرس دفتر مرکزی : تهران - خیابان طالقانی - بعد از چهار راه بهار - جنب بانک اقتصاد نوین - پلاک 92 - طبقه 4 - واحد هشتم 

واحد فروش : 36- 77626234 - 021

مدیریت : 1-77538450 -021

فکس : 77626237-021

واتساب : 09224347613

آدرس کارخانه : کیلومتر 15 جاده آبعلی - منطقه صنعتی خرمدشت - خیابان قائم - خیابان دانش 4 - پلاک 46 -  قصر خواب آناهید