77538450-1 تلفن

نساجی ترنج    (نفیس بافت )

                         سهامی خاص

در رختخواب ما چه میگذرد ؟

در رختخواب ما چه میگذرد ؟

بدن ما همواره در حال نوسازی سلول های مرده خود می باشد و ریزش سلولهای مرده در خواب صورت میگیرد. وقتی درخواب هستیم گاهی تا یک میلیون سلول مرده از پوست ما ریزش میکند که برای ما قابل دیدن نیست و با توجه به میکروسکوپی بودن شاید مشکلی هم برای ما ایجاد نکند اما اگر این سلولها در رختخواب ما انباشته شوند بستر خوراکی مناسبی برای تغذیه و رشد و نمو باگ ها هستند.

باگ ها ، ساس های بسیار ریزی هستند که موجودات رختخوابی محسوب میشوند چرا که دقیقا از راه تغذیه آنچه در رختخواب ما است تکثیر میشوند. علاوه بر آن بدن ما در طول شب چربی ترشح می کند که این چربی ها هم به رختخواب ما اضافه میشوند و بستر رشد و نمو باگ ها را مهیا می کنند. علاوه بر آنچه گفته شد رختخواب ما معمولا حامل عرق بدن ما نیز هست و در مواقعی هم می تواند به خون یا ادرار نیز آلوده شود.

حال تصور کنید محیطی که یک سوم شبانه روز خود را در آن به سر میبریم آلوده به همه چیزهایی است که شرح داده شده و ما فقط به این دلیل که این آلودگی ها تا مدتی با چشم غیر مسلح دیده نمیشود آنها را نادیده گرفته و به استفاده از لحاف و تشک خود ادامه دهیم. جای تعجب نیست اگر به انواع آلرژی های پوستی و حتی کم کم به ضعف ایمنی بدن دچار شویم. علاوه بر عوارض جسمی آلوده بودن کالای خوابمان، از آنجایی که خواب منبع آرامش ما محسوب میشود، خوابیدن بر کالای خواب فرسوده و خصوصا آلوده و کثیف ، سطح انرژی صبحگاهی ما را نیز پایین آورده و از سرحال بودن صبحگاهی ما کاسته میشود.

ضرورت شستشوی منظم کالای خواب

نظم شستشوی کالای خواب برای افراد مختلف متفاوت است. برخی عمومأ با خانه تکانی سال نو کالای خواب خود را می شویند و برخی بصورت فصلی این کار را انجام میدهند و برخی ماهانه. اما با توجه به حساس بودن شستشوی کالای خواب باید زمان بندی دقیقی برای این کار در نظر داشت و به آن پایبند بود. نیاز به شستشوی کالای خواب برای همه کالاها یکسان نیست و مثلا ضرورت شستن ملحفه با ضرورت شستن تشک خوشخواب بسیار متفاوت است. بطور کلی بهتر است ملحفه ها و روبالشی هفته ای یکبار و حداکثر دو هفته یکبار شستشو شوند. این زمان برای پتو به 4 تا 5 ماه می رسد و برای تشک خوشخواب که محافظ تشک داشته باشد 1 بار در سال کفایت میکند. قابل ذکر است اگر ملحفه و روبالشی متعلق به بیمار باشد بهتر است هر روز شسته شود.

شستشوی ملحفه

شستشوی ملحفه ها بهتر است هفته ای یکبار و ترجیحا در ماشین لباسشویی انجام شود. دلیل ارجحیت شستشوی ملحفه درماشین لباسشویی به شستن با دست آن است که احتمال ماندن ذرات مواد شوینده بعد از آبکشی ملحفه ها به حداقل میرسد در حالی که در آبکشی و شستشوی با دست، احتمال باقی ماندن ذرات پودر و مواد شوینده بر ملحفه ها زیاد است. باقی ماندن این ذرات بر ملحفه ها برای پوست ضرر داشته و ایجاد آلرژی میکند. اگر به هر دلیل قادر به شستشوی با ماشین لباسشویی نباشیم حتما باید ملحفه با حوصله برای چندین بار آبکشی شود.

بهتر است قبل از شستشوی ملحفه ها آن ها را لکه گیری کرده و سپس بشوییم. حتی کمرنگ شدن لکه ها هم بهتر از رها کردن آنها در شستشو است. پس از لکه گیری ملحفه ها را با آب گرم و ترجیحأ با صابون شستشو میدهیم. بهتر است ملحفه ها و لباس ها را با هم درون ماشین نگذاریم ، اینکار هم برای حفظ رنگ ملحفه ها و هم به لحاظ حفظ بهداشت بهتر است.

برای روشن شدن ملحفه های سفید می توان آنها را جداگانه با حل کردن یک چهارم پیمانه آبلیمو در آب گرم شستشو داد. در هتل ها معمولا ملحفه ها را علاوه بر شستشوی با مواد شوینده معمولی ، با نرم کننده و سپس با وایتکس نیز میشویند که این کار اگر مکرر صورت گیرد، طی مدت کوتاهی ملحفه ها را نخ نما میکند اما میتوان گهگاهی ملحفه های سفید را با سفید کننده نیز شستشو داد. بهتر است در شستشوی ملحفه ها از مواد آنزیم دار استفاده نکنیم و برای خشک شدن پس از آبکشی دقیق اجازه دهیم ملحفه ها در هوای آزاد خشک شوند(در اغلب هتل ها از دستگاه خشک کن استفاده می شود که بسیار مطلوب تر است ).

شستشوی پتو

با توجه به بالا بودن وزن پتو خصوصا پس از خیس شدن توصیه می شود برای شستشوی پتو آن را به خشکشویی بسپارید اما اگر مایل به شستشوی آنها در ماشین لباسشویی خانگی باشید حتما باید محدودیت وزن ماشین لباسشویی خود را بدانید چراکه وزن پتو پس از خیس شدن تقربا 3 برابر خواهد شد.اگر ظرفیت ماشین لباسشویی تان برای شستن پتو مناسب بود پتوها را با آب 30 درجه بشویید و اجازه دهید روی دور کم ماشین لباسشویی خشک شود. اما پتوی اکرولیک را حتما به خشکشویی بسپارید چرا که شستشوی پتوی اکرولیک با آب معمولی احتمالا به پتو آسیب می رساند.

برای پتوهایی که در ماشین لباسشویی شسته میشوند بهتر است بجای پودر، از شوینده های مایع استفاده شود چراکه احتمال باقی ماندن ذرات پودر لابلای الیاف پتو بسیار زیاد است . بهتر است پتو را پس از شستن، بدون چلانده شدن در جای مناسبی پهن کنید تا کم کم آب خود را از دست بدهد و خشک شود.(از قرار دادن زیر نور مستقیم خورشید جدا پرهیز نمائید . )

شستشوی روتختی ها

برای شستشوی رو تختی ها ابتدا مطمئن شوید که رنگ پس نمی دهند و اگر در این مورد شک دارین آنها را به خشکشویی بسپارید. اگر از رنگ ندادن روتختی ها مطمئن هستید آنها را با آب 30 درجه بشویید و با درجه کم در خشک کن خشک کنید. وقتی ملحفه ها و رو تختی ها را در ماشین لباسشویی می گذارید حتما توجه داشته باشد بخشی از فضای ماشین لباسشویی را خالی بگذارید تا شوینده هایی که استفاده کرده اید کاملا در تارو پود پارچه ها نفوذ کنند. اگر ماشین لباسشویی را تا حداکثر ظرفیت فضای آن پر کنید ،تا حدی جلوی شستشوی مناسب و پخش خوب مواد شوینده را خواهید گرفت.

برای شستشوی ملحفه ها و روتختی های سفید همچنین میتوانید یک فنجان نرم کننده را با نصف فنجان آمونیاک مخلوط کرده و به هرچه سفیدتر شدن پارچه ها کمک کنید. پس از آنکه روتختی ها را در درجه کم خشک کن قرار دادید بگذارید در هوای آزاد کاملا خشک شوند. از آنجایی که روتختی و روبالشی همیشه در معرض گرد و غبار هستند بستر مناسبی برای ایجاد آلرژی محسوب میشوند بنابراین بهتر است برای خشک شدن در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

شستشوی محافظ تشک و ملحفه کشدار دور تشک ها

برای شستشوی تشک در ابتدا باید محافظ تشک را جدا کنید و جداگانه شستشو دهید. بهتر است روکش در ماشین لباسشویی و با آب 30 درجه شسته شود و خشک کن ماشین لباسشویی نیز فعال شود. بخاطر داشته باشید شستشوی محافظ تشک ، برای تشک های طبی فنری و 100 % طبی بسیار ضروری است. برای تشک خود حتما از محافظ تشک و ملحفه کشدار استفاده کنید تا کاملا پهلوها و ترجیحا بخشی از طرف دیگر تشک را هم پوشش دهد و بتواند تا مدت ها تشک را تمیز نگه دارد. با توجه به تماس مستقیم پارچه تشک با بدن انسان و اهمیت روزافزون بهداشت و سلامت خواب؛ شستشوی مداوم و مرتب از اهمیت بالایی برخوردار است .

بعد از جدا کردن محافظ تشک و ملحفه های کشدار ابتدا باید تشک کاملا جارو کشیده شود. برای این کار باید سر باریک جارو برقی انتخاب شود تا تمامی درزهای تشک را پوشش دهد. درزهای تشک محل تجمع گرد و خاک و مو هستند و سلولهای مرده پوست نیز در همین درزها جمع میشوند بنابراین با حوصله جارو کشیدن این درزها بسیار مهم است. وقتی تشک کاملا عاری از گرد و خاک شود میتوان همه لکه های موجود بر آن را دید. بنابراین تمیز کردن و شستشوی لکه ها ساده تر خواهد شد.

برای شستشوی لکه ها، یک تمیز کننده با کیفیت انتخاب کرده و درآب حل کنید. اگر هیچ تمیز کننده ای در دسترس نبود میتوانید از مایع ظرفشویی استفاده کنید. پارچه ای نه چندان زبر را انتخاب کرده و در مایع فرو ببرید و سپس پارچه را بصورت حلقه ای و دایره وار بر روی لکه بکشید و این کار را چندین بار برای هر لکه تکرار کنید. وقتی برای چند بار این کار را انجام دهید لکه یا پاک شده یا بسیار کم رنگ میشود. حتی اگر لکه بسیار قوی باشد و اینکار تنها کمی بر روی آن اثر کند، می توانید مطمئن باشید باکتری ها و آلودگی لکه را با این کار کاملا از بین برده اید.

پس از اتمام لکه گیری، تشک را در هوای آزاد رها کنید (در و پنجره ها را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند ) تا کاملا خشک شود. پس از پایان شستشوی لکه و وقتی تشک کاملا خشک شد برای از بین بردن بوی مواد شوینده و بوی ماندگی تشک می توان از جوش شیرین استفاده کرد. بطور کلی جوش شیرین برای رفع بوی نامطبوع بسیار مفید است و برای کالای خواب و پوست شما ضرری ندارد. مقدار جوش شیرین برای یک تشک احتمالا حدود 500 گرم یا کمی بیشتر خواهد بود و باید آنرا کاملا روی سطح تشک پخش کنید. برای اینکار میتوانید از یک الک دستی کوچک استفاده کرده و جوش شیرین را روی سطح تشک بصورت یکنواخت و یک دست بتکانید.

پس از پخش کامل جوش شیرین ، تشک را حداقل برای یک ساعت و اگر محدودیت خاصی ندارید برای چند ساعت به همان حالت رها کنید. اگر در این مدت بتوانید تشک را در معرض نور آفتاب قرار دهید به تاثیر گذاری جوش شیرین کمک شایانی کرده اید. بهتر است این زمان را کوتاهتر نکنید و اجازه دهید جوش شیرین کار خود را بر روی تشک انجام دهد. پس از اتمام 24 ساعت دوباره نوبت جارو کشیدن تشک میرسد. این بار می توانید ابتدا با سری معمولی و پهن جارو بطور کلی جوش شیرین را جارو کنید و سپس با سری باریک درزهای تشک را جارو کشیده و جوش شیرین باقیمانده را خارج کنید.

وقتی کاملا جوش شیرین جارو شد ترجیحا برای مدت کوتاهی تشک را در هوای آزاد قرار دهید و یا پنجره اتاق را باز بگذارید. سپس میتوانید مجددا محافظ تشک و ملحفه کشدار تشک را بکشید و استفاده از تشک تمیز خود را از سر بگیرید. حتما باید به یاد داشته باشید که هر2 ماه یکبار تشک خود را پشت و رو کنید ( بچرخانید و برعکس کنید ) این کار علاوه بر بالا بردن عمر تشک کمک می کند بر روی تشک جا نیافتد و فنرهای هر دو سوی تشک استراحت کنند .

استفاده از محافظ تشک

همانطور بالای مطلب اشاره شد  استفاده از محافظ تشک راهکاری بسیار مناسب جهت جلوگیری از کثیف شدن تشک شما و افزایش زمان نیاز به شستشوی آن می باشد. سعی کنید حتما از محافظ تشک های لمینه شده ضد آب آنتی باکتریال استفاده شود تا سلامت پوست شما به خطر نیافتد .

روش از بین بردن لکه های مختلف بر روی تشک های طبی فنری و 100 % طبی

تمیز کردن تشک نیز می تواند به سادگی شستن لباس باشد. بهتر است ملحفه ها و روبالشی های خود را هفته ای یکبار شستشو دهید و لحاف یا پتوی خود را ماهی یکبار بشوئید. اما پاک کردن لکه ها از روی تشک معمولا کار ناخوشایندی است. به خاطر داشته باشید که هنگام شستشوی تشک تخت در منزل بیش از اندازه از مواد شوینده و لکه پاک کن ها و همچنین از آب زیاد استفاده نکنید.

برای شستن لکه های ساده می توانید تشک خود را با لکه پاک کن لیمویی یا مایع ظرفشویی رقیق شده تمیز کنید. مایع را روی لکه اسپری کرده سپس اجازه دهید 5 الی 10 دقیقه بماند. سپس مکررا محل آلوده را پاک کنید و لکه و مواد شوینده را از روی تشک خارج نمائید و برای این کار از یک حوله یا پارچه تمیز استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که نباید آب زیادی روی تشک بریزید.

هنگام شستشوی تشک تخت خود به نمادهای شستشوی روی برچسب آن توجه کنید. بعضی تشک ها را نمی توان با آب گرم شست و یا برخی از تشک ها محدودیت های بیشتری هنگام شستشو دارند. همچنین برای پاک کردن هرگونه لکه زرد از روی تشک می توانید از روش پیشنهادی برای شستشوی لکه ادرار که در ادامه آمده است، کمک بگیرید.

در صورتی که پوست حساسی دارید یا از آلرژی در رنج می باشید حتما از مواد شوینده مخصوص پوست های حساس و ضد آلرژی استفاده کنید. از مایع لباس شویی بدون عطر استفاده نمائید.

شستشوی ادرار از تشک خوشخواب

برای از بین بردن لکه ادرار روی تشک تخت باید از روش تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین استفاده کنید:

    از یک حوله خشک ، پارچه یا حوله کاغذی برای خشک کردن ادرار استفاده کنید. سپس ملافه ها را از روی تشک بردارید. از مالش و کشیدن حوله روی لکه خودداری کنید، چرا که این کار باعث می شود لکه تا عمق بیشتری نفوذ کرده و پخش شود.

    مقداری جوش شیرین روی قسمت آلوده شده بپاشید تا رطوبت باقیمانده را جذب کند.

    از محلول آب و یک پودر شستشوی بیولوژیک مانند پرسیل-بیو استفاده کنید. یا در صورت عدم دسترسی به آن می توانید از محلول سرکه سفید و آب گرم استفاده کنید. البته این محلول در ابتدا باعث ایجاد بوی بدی می شود.

    محلول خود را روی قسمت لک شده اسپری کرده و رها کنید تا 3 الی 5 دقیقه بماند. در صورتی که از یک لکه پاک کن تجاری استفاده می کنید حتما از دستورالعمل تولید کننده پیروی نمائید. حتما دستکش محافظ بپوشید و پنجره را نیز برای تهویه باز بگذارید. شما باید مقدار کافی از لکه پاک کن را برای خنثی کردن مقدار ادراری که داخل تشک نفوذ کرده است استفاده کنید.

    سپس مرحله اول را برای بیرون کشیدن رطوبت از تشک با حوله یا یک پارچه خشک تکرار نمائید. این کار برای خارج کردن ادرار و جلوگیری از باقی ماندن آن در تشک لازم است. پس تلاش کنید تا جایی که می توانید تشک را خشک کنید.

    جوش شیرین را روی تمام تشک بپاشید. سپس باید به تشک حداقل 18 ساعت وقت بدهید تا کاملا خشک شود، پس بهتر است لوازم خواب دیگری تدارک ببینید.

    جوش شیرین را با یک جاروبرقی از روی تشک بیرون بکشید و تشک را در فضای آزاد یا جایی که جریان هوا به خوبی گردش داشته باشد قرار دهید تا در معرض هوا ، بوی بد آن بطور کامل برود.

پاک کردن لکه خون از تشک

برای پاک کردن لکه خون از روی تشک بهتر است مقدار کمی آب اکسیژنه روی محل لک شده بریزید. سپس با یک پارچه تمیز بلافاصله پس از ریختن آب اکسیژنه لکه را خشک کرده و آلودگی را از روی تشک خارج کنید. اگر لکه همچنان باقی بود کمی مایع لباسشویی را بطور مستقیم روی لکه بریزید. این کار به شکسته شدن پروتئین های موجود در مایعات بدن کمک می کند. سپس ناحیه آلوده شده را به نرمی فرچه بکشید. فراموش نکنید که لکه های خون را باید با آب سرد شستشو دهید چرا که آب گرم باعث ماندگار شدن این لکه ها می شود.

نحوه پاک کردن لکه های سمج از روی تشک

برای لکه هایی که با شستشوی ساده نمی روند، بهتر است از جوش شیرین استفاده نمائید. مقداری جوش شیرین را بعد از ریختن مایع شوینده روی محل لک شده بریزید. اجازه دهید جوش شیرین در طول شب روی محل آلوده بماند و سپس با جاروبرقی آن را از روی تشک پاک کنید.یک محیط خواب خوب به معنای یک خواب شبانه بهتر است.

آدرس دفتر مرکزی : تهران - خیابان طالقانی - بعد از چهار راه بهار - جنب بانک اقتصاد نوین - پلاک 92 - طبقه 4 - واحد هشتم 

واحد فروش : 36- 77626234 - 021

مدیریت : 1-77538450 -021

فکس : 77626237-021

واتساب : 09224347613

آدرس کارخانه : کیلومتر 15 جاده آبعلی - منطقه صنعتی خرمدشت - خیابان قائم - خیابان دانش 4 - پلاک 46 -  قصر خواب آناهید